Monday, May 7, 2012

ابو الفتوح اخوان بس حمدين مش واحد مننا

قمت بنشر هذا البوست على حسابي على الفيس بوك وقد جرت بسببه مناقشة قيمة مع احد الاصدقاء فرايت ان انقلهم هنا تعميما للنفع

طب انا زهقت بقى حمدين صباحي ناصري - الانتماء لناصر اوسخ مية مرة من الانتماء للاخوان - حمدين صباحي لم ينجح في ادارة اي مؤسسه او عمل جماعي طول حياته سواء حزب الكرامه - تاسيس نادى الفكر الناصري او مركز اعلام الوطن العربي او جريدة الكرامة والدليل ان محدش في سيادتكم سمع بيهم بجانب انه اسس تلت احزاب اشتراكية يعنى فشل في ادارة حزبين والتالت اتحالف مع الاخوان في الانتخابات وضحكوا عليه تيجي تقول لي عاوزينه رئيس اشربوه
  • Amir Mahmoud ايه الفقاعه الفكريه دى يا اخ مصطفى ^ــــــــ^
    2 hours ago ·

  • Amir Mahmoud مفيش حاجه اسمها انتماء لناصر فىحاجه اسمها اقتناع بالتجربه الناصريه
    2 hours ago ·

  • Mostafa Rateb مش مقتنع اصلا بالتجربة الناصرية - التجربة الناصرية تتميز جدا بقصر النظر واكبر دليل انها مقدرتش تحافظ على نفسها او تخلق تيار يحافظ عليها
    2 hours ago ·

  • Amir Mahmoud التجربه بيكون لها جوانب كتير يا مصطفى فيها الجانب الفكرى ومنه القوميه العربية ومنها الاعتزاز بالكرامه الوطنيه وجانب اخر هو النهضه الصناعيه والمشروعات الكبرى وجانب اخر هو رفع مستوى التعليم يعنى لولا التجربه الناصريه كان زمانا الوقتى فى الغيط بنزرع ارض الباشا
    2 hours ago ·

  • Amir Mahmoud ثانيا ازاى ملهاش تيار يحافظ عليها وفى فى اغلب الدول العربيه احزاب اما ناصريه صراحة او متبنيه افكار الناصريه
    Mostafa Rateb
    انا قلت مع احترامي ليها لأن التجربه كان ليها جوانب ايجابيه داخل اطارها ماينفعش تطلع منه يعنى فعلا ناصر انحاز للبسطاء والمهمشين واعاد توزيع الثروة واهتم بالتعليم وتعميمه ، بعيدا عن الشعارات ناصر فشل فعلا في ملف القومية العربيه خسر الوحده في سوريا وحارب السعودية في اليمن وانتهى به الامر ان فلسطين احتلت كاملة وجزء من مصر وده لان محاولة التطبيق العملي لفكرة القومية العربية كانت غبيه جدا ، معاك في رفع الاعتزاز بالكرامة الوطنيه لكن الجانب الفكري التجربه اثرت سلبا على المجتمع المصري حيث ادخلت بشده فكرة الاستقطاب التى نعانى منها حتى الان وان مجرد الاختلاف مع سياسات الدوله يعنى الاقصاء واتهامات بعدم الوطنية وخدمة الغرب ان لم تنتهى بالاعتقال وفي الجانب الصناعي تجربة ناصر لم تهتم بالرقابه وهو ما ادى لتحول النهضة لنهبه خاصة بعد عهد ناصر ، طبعا محدش ينكر فضل التجربة على التعليم وان فسد بردو بعدها لأنها لم تعتمد على قوة شعبيه تحميها لكن على ابداعات فوقيه من ناصر ورفاقه

    2 hours ago ·
    Mostafa Rateb الاحزاب او التيارات الناصرية هي في الاغلب تيارات عاطفيه ليس لها تاثير حقيقي في اي دولة عربيه الا اذا كنت تعتبر قيادات من نوعية صدام ناصرية - ان محاولة احياء التجربة الناصرية او وصم اى تجربة جديده بالناصرية اراه امر غير مبرر بالمرة2 hours ago ·

    • Amir Mahmoud لابد ان نفرق بين ان نحلل التجربه او ان نحكم على احداث تاريخيه

    • Amir Mahmoud فمثلا عندما نتحدث عن الوحده بين مصر وسوريا لابد ان نعرف ان عبد الناصر لم يسعى اليها ولم يرى هذه الوحده مثالا على الوحده التى كان يتحدث عنها لابد اخ مصطفى ان تقرا ملابسات كيف تمت الوحده وما تعليق عبد الناصر عليها واسبابها لكى لا نحكم حكم مطلق على ان فشل تجربة الوحده مع سوريا يمكن ان نحكم به على فشل فكرة القوميه

    • Amir Mahmoud ثانيا حرب اليمن وهل يمكن ان تكون معبره عن انها ضد فكرة القوميه لان اطرافها كانت فى المحصله هى مصر والسعوديه حكم خاطئ تماما

    • Amir Mahmoud اولويات ناصر كانت مقاومة "القوى الرجعيه" بين قوسين لان المصطلح اصبح مبتذل هو مرحله من مراحل الوحده او السعى توحد العرب وتوحد العرب غير الوحده
      about an hour ago ·

      • Amir Mahmoud
        اما بخصوص الاحزاب والتيارات الناصريه وعاطفيتها انا لا اختلف معك فى ذلك بل قد اكون متفق فى الكثير منه لكن لو حصرتها لوجدت الكثير منها استغل اسم ناصر واستغل التجربه الناصريه هذا اولا وان دل هذا على شيئ فلان التجربه الناصريه وناصر كانت له شعبيه كبيره فقام هؤلاء او بعضهم باستغلالها وثانيا لا تنسى ان الفتره التى تلت عبد الناصر فى مصر بقيادة السادات والذى كان يبحث عن زعامه تملئ فراغ السلطه بعد عبد الناصر حاول بشتى الطرق تدمير الفتره الناصريه باشاعة الشائعات والتهويل من السلبيات فى فتره ما سميت باعادة محاكم الثورة ومن اكبر الدلائل على ذلك هو الانقلاب التام الذى قام به السادات على اثبت ثوابت التجربه الناصريه وهو انحيازه للبسطاء فانحاز السادات بكامل طاقته للاغنياء وحاول بشتى السبل تدمير شباب الجامعات بسبل كثيره ليس هذا مجالها


      • Amir Mahmoud اما موضوع ان الفتره الناصريه هى سبب الاستقطاب الذى نعانى منه حاليا هذا لم استوعبه

      • Amir Mahmoud اخيرا صدام نفسه لم يدعى انه ممثل للتجربه الناصريه بل استلهم فى الجماهير روح المقاومه للقوى الكبرى مستلهما طريقة ناصر وربما قد تكون الجماهير ربطت بينهما استلهاما لروح المقاومه فقط

      • Mostafa Rateb بدون الدخول في جدل سياسي تاريخي يا امير وبصرف النظر عن اولويات ناصر لكن لما اناقش تجربة يبقى بناقش اهداف ومقدمات ونتايج ايه الجزء اللى كان محصن من التجربة وايه الجزء اللى انهار وايه الفوائد وايه الاضرار هل التجربة في المجمل حققت معظم اهدافها ولا فشلت في ده النموذج الفكري اللى قدمه ناصر اقدم من ناصر نفسه وموجود تقريبا كامل عند احمد حسين في ادبيات حزب مصر الفتاة

      • Amir Mahmoud ممتاز

      • Mostafa Rateb بالنسبة لصدام فحمدين نفسه هو اللى قال انه امتداد للتجربة الناصرية

      • Amir Mahmoud طيب هرد على نقطة حمدين وبعدها ارد على اللى قبلها

      • Amir Mahmoud مع احترامنا الكامل لحمدين بس اللى يحدد ان صدام امتداد للتجربه الناصريه هو تاريخ صدام وانحيازاته مش حمدين حمدين ليس كاهن معبد الناصريه

      • Amir Mahmoud متفق معاك ان عبد الناصر ليس هو منشئ فكرة القوميه العربيه بل هى موجوده من قبل احمد حسين نفسه فجذورها تعود الى نهاية القرن ال19 لكن عبد الناصر قد يكون اول من حكم وسعى نحوها
        56 minutes ago · · 1

      • Amir Mahmoud اما عن اولويات ناصر فقد كانت انشاء بلد قوى وانشاء زعامه مصريه غير منحازه لقوى كبرى وهذا تحقق نهضه علميه وهذا تحقق اما فشلها ونجاحها فهو الاجيال التى استفادت من التجربه الناصريه والفكره لا تموت يا مصطفى حتى اسوء الافكار لا تموت ففكرة القوميه وفكرة استقلال القرار الوطنى ليست افكار ناصر وليست من ابتكاره ولكن يحسب له انه اقوى من تبنوا هذه الافكار وسعى لها وارتبطت به ارتباطا وثيقا حتى ليظن البعض انه من ابتدعها

      • Mostafa Rateb رغم اعتراضي على التعليق لكن احترمه فالملك فاروق كان بيسعى قبله لمنصب الخليفة لكن سياسات عبد الناصر اتسمت بالجدية فانا اتفق معاك في كده

      • Amir Mahmoud التعليق فهم خطا الملك فاروق ومن قبله الملك فؤاد كان يسعى لاعادة الخلافه لكى يكون خليفه ليس من اجل الخلافه نفسها اما ناصر فكان يبحث لمصر عن دور قوى فى محيطها الافريقى والعربى من اجل مصر قد يتشارك ومحمد على فى هذا الطموح بتصرف

      • Mostafa Rateb
        طيب بس لازم نؤكد على ان ناصر بردو اسس للحكم العسكري واستخدم الاعلام كسلاح توجيه وفشخ المعارضين بشكل غير مسبوق وان تفوق عليه مبارك فيما بعد والاعلام الناصري اسس فعلا لفكرة الاستقطاب بمعنى اما ناصري مؤمن بالقومية العربية او خائن عميل للامريكان ده من خلال الافلام والاغانى ونشرات الاخبار واظن كان فيه تضييق على الكتاب او اى حد يعارض الحلم الناصري الجميل -- عبد الناصر قدر يحط اقفال على دماغ قطاع واسع من المصريين اللى كانوا بيحبوه عشان انحاز لهم من خلال العقاب الشديد والالة الاعلامية ومن بعد الفترة الناصرية فقدنا القدرة على الاختلاف وده اللى حصل من الاسلاميين المقهورين واليساريين اللى دخلوا على القهر جديد في عهد السادات الاستقطاب الحاد وتصنيف الناس في معسكر الخير والشر وطريقة التفكير الاحادية الة اعلام عبد الناصر وجهاز قمعه مسئولين عنه بشكل او باخر


      • Mostafa Rateb وده جزء مهم في التجربة الناصرية ويمكن يكون ده من اسباب ضعفها
        42 minutes ago ·

        • Amir Mahmoud
          لا اختلف مع اى حرف مما كتبته واضيف عليه انه اسس لحكم استبدادى لكن وقد تختلف معى قد يقبل ذلك فى سبيل هدف اسمى يعنى لا يستطيع منصف ان يوافق على الاعتقالات مع انى موافق عليها فى حق الاخوان بس بردو يعنى كانوا يتعدموا كفايه لكن للاسف من غير دخول فى جدل سياسى يا مصطفى لا تسطيع ان تنزع حدث او تصرف شخص من سياقها التاريخى التسويق الاعلامى والدعايه الضخمه كانت اسلوب هذه الفتره فى العالم كله حتى ان امريكا واوروبا الديمقراطيه كانت تمارس نفس الدعايه ضد المعسكر الشرقى فقد تكون مقبوله فى هذه الفتره لانها كانت اداه من ادواتها


        • Amir Mahmoud ما تشوف لنا واحد يهاجم الناصريه يكون شديد كده يا مصطفى انت طلعت طرى قوى ^ــــــــــــــــــــــــــ^

        • Mostafa Rateb طب عود على بدء بعد اتفاقنا ان فيه اخطاء وحاجات كويسة في التجربة الناصرية وكذلك فيه اخطاء وحاجات كويسة في تجربة الاخوان هل يحق لناصري انه يهاجم شخص لانتماءه للاخوان المسلمين
          26 minutes ago · · 1

        • Amir Mahmoud اولا جميله كلمة عود على بدء ثانيا لو كنت تقصد رايى انا انا اهاجم من ينتمى للاخوان المسلمين وتحفظى عليه فى نقطه واحده وهى انه بيسلم دماغه للمرشد غير كده هى تجربه اكيد فيها جوانب جيده وجوانب سلبيه انا لو البنا موجود قد اكون اخوانجى

        • Mostafa Rateb الخلاصة ان الانتماء لاى فكر بشري بشكل كامل حمق لكن الاستفاده من فكر وتجربه اى جماعة بشرية بدون ادعاء قداسة لها او تنزيه عن الخطأ يبقى شئ قابل للتقييم واللى يرفض شخص لمجرد انه استفاد من فكر جماعة معينه حتى لو جماعة ملاحده من غير ما يسمعه
          16 minutes ago · · 1

        • Amir Mahmoud صحيح
 
الخلاصة ان لو مشكلة ابو الفتوح الوحيده من وجهة نظرك هي انتمائه الفكري لمدرسة الاخوان يبقى لازم تعيد حساباتك لو هتختار صباحي لانه بينتمي لمدرسة اشد عنفا وليها سلبيات كتيرة كذلك لكن لو بتقيم على اساس اللى استفاده صباحي من فكر ناصر يبقى الانصاف انك تقيم على ما استفاده ابوالفتوح من فكر الاخوان
 

1 comment:

Übersiedlung said...

موضوع مميز .. شكراً كتييير