Monday, February 11, 2008

عن بداية الاشتغالات

الموضوع ده كان جزء من موضوع امثال عربية بس لما لقيته طويل اوى حطيته لوحده بالاضافة لأن باقى الأمثال كان مهم فيها المثل بينما ده المهم فيه القصة او للدقة الاشتغالة

بيقولك ياسيدى ان أربع اخوات اختلفوا فى توزيع الميراث بعد ما مات ابوهم وكان ابوهم موصيهم انهم لو اختلفوا يروحوا لواحد اسمه الأفعى الجرهمى يحكم بينهم المهم طلعوا الأربعة مع بعض فى الطريق للراجل ده عدوا على مرعى فقالوا ده فى جمل كان بيرعى هنا وبعد كده الأول قال بس الجمل ده كان أعور والتانى قال ده كمان كان اعرج والتالت أضاف انه كان من غير ذيل وبعد كده الرابع راح قايلهم ان الجمل ده بيسرح وهو ماشى بعديها بشوية قابلهم راجل سألهم ماشفتوش الجمل بتاعى راحوا سألينه الجمل بتاعك أعور قالهم أيوه طيب الجمل بتاعك أعرج راح قايلهم ايوه طب ياعم الجمل بتاعك مالوش ديل رد صاحبنا بالظبط راحوا سألينه بقى أخر سؤال الجمل بتاعك بيسرح رد الراجل ايوه راحوا قايلنله ماشفناهوش - اشتغاله على حق يعنى - المهم راجل ياعينى اتجنن ومسك فيهم وخدهم لكبير قومه اللى هو مين؟ الأفعى الجرهمى اللى هما رايحلنله الأفعى سألهم طب انتوا ازاى عرفتوا الحاجات دى رد الأول قاله لقيته بيرعى ناحية وسايب الناحية التانيه فعرفت انه أعور اما التانى فقال انى لقيت رجل سايبه اثر سليم والتانيه لأ فعرفت انه اعرج التالت بقى عرف من اجتماع البعر لأن لو فى ذيل كان البعر اتفرق والرابع عرف انه بيسرح لما لقى الجمل بيسيب الحته اللى مليانه اكل ويروح للحته الفقيرة اللى مافيهاش المهم الراجل الأفعى مشى صاحب الجمل وقالوله على حكايتهم فاستضافهم يوم وجابلهم اكل وخمره وظبطهم - كل ده قبل الإسلام بكتير قوى- بعد كده يسألهم على رايهم فى الأكل رد الأولانى الشاة جميلة لولا انها رضعت من كلبة واضاف التانى وانبيذ رائع لولا انه نبت على تربة وجه التالت وابدع وقال والمضيف كريم لولا انه مابينسبش لأباه وكمل الرابع بعد ماتفقع من اخواته والكلام ده جميل قوى ومفيش احسن من كده نقوله لراجل احنا محتاجين منه حاجة صاحبنا الأفعى جتله لوثه راح سال على الشاه لقى فعلا رضعت من كلبه والخمر من كرمة على قبر ابوه اللى مطلعش ابوه لأن حسب كلام امه انه ماكانش بيخلف فخافت الملك يضيع من ايدها فعملت عملتها الراجل راح مقسم عليهم التركة ومشاهم - اما ده كله من وليمة واحدة طب لو قعدهم اسبوع- وقال كلمته المشهورة ان العصا من العصية يعنى ان العيال دول طالعين لأبوهم اللى هو كان يعرفه اللى غايظنى بقى بجد ان الكتاب مقالش هما عرفوا الحاجات التانيه دى ازاى

1 comment:

Muhammad said...

هو انا اللي غاظني في الموضوع الجملة الإعتراضية بتاعت "دا كان قبل الإسلام بكتير"!

حوش يا خويا الإسلام اللي مقطع بعضه، و كل دا عشان كلمة "خمر"

و بعدين انت غايظ نفسك و غايظنا معاك بحاجة بقالها مش عارف كام الف سنة (اوك الف و نص) فاين شغال اديها فقع


طافي، انتحر احسنلك